Monday, October 3, 2011

Masalah pengeluaran susu

Acapkali saya menerima aduan daripada rakan-rakan pengeluaran susu mereka semakin berkurang. Walhal saya juga pernah menghadapi masalah yang sama cumanya saya tidak ambil pusing sangat. Saya terus mengepam walaupun susu yang dipam cuma dapat 4 oz satu sesi. Kebiasaanya saya akan kembali kepada asal sekiranya pengeluaran susu semakin kurang seperti saya akan melihat corak pemakanan dan minum seharian saya. Alhamdulillah 'milk booster' saya mudah didapati iaitu air suam. Saya akan pastikan saya minum banyak air suam untuk sepanjang hari bagi memastikan susu yang dipam mencukupi untuk anak saya bagi esok hari. Pastikan anda juga tidak lupa banyakkan minum air suam.

Hasil pemerahan sesi ke 2. Ini merupakan hasil yang paling banyak pernah saya dapat sejak bulan puasa yang lepas.  rahsianya: banyak minum air suam. Lihat termos merah tu, saya akan pastikan ianya sentiasa berisi dengan air suam.
Sepanjang Ekslusif penyusuan susu ibu ini saya tidak pernah membeli makanan tambahan untuk menambahkan susu saya. Saya lebih suka mendapatkan makanan yang boleh menambahkan lebih banyak susu antaranya lebihkan makan sayuran hijau, minuman bersusu seberti horlick dan milo serta air suam.

2 comments:

  1. kite pn tgh mengalami kemerosotan susu ni..since ramadhan aritu pasang surut jerk..huhu

    ReplyDelete
  2. Rindunya saat ini....huhuhu ku sdg menghadapi saat kerunduman..... save me Allah....huhuhuhu

    ReplyDelete


The Breastfeeding Mother's Guide to Making More Milk