Sunday, March 20, 2011

Support Group Meeting (SGM), Terengganu.



Tajuk : Challenges in Breastfeeding

Tarikh : 19 Februari 2011 (Sabtu)
Masa : 9.00am - 12.00pm
Tempat : Lagoon, Kuala Ibai,Kuala Terengganu
Tema : Merah

Makanan : POTLUCK

Pada 19 Feb 2011, saya telah menghadiri program penyusuan susu ibu, Support Group Meeting(SGM). Ini merupakan penglibatan pertama saya dalam program ini. Tujuan saya menghadiri program ini adalah bagi menambahkan ilmu pengetahuan dalam penyusuan susu ibu. Dalam program ini saya dapat menimba pengalaman dan berkingsi pendapat daripada ibu-ibu dan bakal ibu yang hadir. Antara perbincangan kami adalah; Cabaran menyusukan anak dengan susu ibu boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu faktor Luaran dan faktor dalaman

FAKTOR LUARAN


1. Kurang sokongan daripada keluarga/ saudara terdekat. (saya rasa inilah faktor yang paling mencabar kerana melibatkan keluarga kita sendiri iaitu ibu, kakak, adik dan abah. Hal ini berlaku sendiri kepada saya kerana kurangnya pendedahan mengenai penyusuan susu ibu ini. Oleh itu mereka menjadi antara penyebab semangan kita lemah). Penyelesaianya:

    • Bawa ahli keluarga terdekat berjumpa professional seperti Doktor atau Jururawat Rakan Bayi (pura-pura bertanya kebaikan penyusuan susu ibu kepada doktor. Diharap penerangan doktor akan lebih menyakinkan ahli keluarga terdekat kita)
    • Kita sendiri kena kuat semangat. Dapatkan banyak ilmu tentang penyusuan ini melalui pelbagai sumber. Sumber yang paling mudah adalah Internet. Dengan ilmu penyusuan kita akan lebih yakin untuk meneruskan penyusuan.
    • Dapatkan nasihat Kaunselor Laktasi. (saya pernah lakukan apabila semangat saya mula turun bilamana saya cuba mempertahankan penyusuan susu ibu ini. Nasihat Kaunselor itu: PEKAKKAN TELINGA. Tapi jangan melawan, takut jatuh derhaka plak)
    • Sentiasa berfikiran positif akan tanggapan orang lain. Anggaplah mereka masih kurang pengetahuan tentang penyusuan susu ibu.
2. BF in Public (Ini yang paling selalu orang risaukan. Ada rakan sekerja saya bimbang untuk menjadi BF mom kerana faktor ini.Saya katakan kepadanya sekarang ada banyak alat bantuan ketika menyusu anak di tempat awam.)
Penyelesaian; 
  • Nursing Cover. (kalau takde, boleh gunakan tuala yang lebar untuk menutup bayi yang menyusu B kita. Bagi saya cukup dengan memakai baju yang longgar. Terpulanglah bagi ibu-ibu untuk selesa)
  • Bilik penyususan di pasaraya
  • Baju penyusuan
3. Rakan sekerja/ majikan

  • Menyediakan bilik mengepam. Sekiranya tiada membuat permohonan kepada majikan dengan surat sokongan daripada MBfPC.
4. Persekitaran tempat kerja yang tidak sesuai (Kalau boleh adakan ruang tertutup untuk mengepam. Ada tempat kerja yang tidak ada bilik kosong untuk mengepam. Surau pun jauh. Last2 bila B da bengkak terpaksalah pump dalam tandas.....sadisnya - kalu boleh elakkan sebab kita nk bagi anak kita susu itu)
  • Boleh sediakan 'cooler bag'
  • Buat jadual pengepaman. (Patikan pam mengikut waktu iaitu setiap 3 jam sekali. Dan pastikan ianya konsisten supaya produktiviti yang meningkat.)
5. Kurang pendedahan/ promosi
  • Penyelesaian; Promosi dari mulut ke mulut. (Macam yang saya lakukan; saya mengepam susu di pejabat dan bila rakan sekerja nampak secara tidak langsung mereka akan bertanya lebih lanjut tentang kaedah penyusuan susu ibu. Saya dengan senang hati berkungsi apa yang saya dapat dengan mereka. Ada yang sendang mengandung tu saya nasihat dan bimbing mereka untuk menyusukan anak dengan susu ibu. Alhamdulilah nampaknya mereka berminat.)

FAKTOR DALAMAN


1. Kurang pengetahuan. Saya nasihatkan kepada ibu-ibu yang ingin memberikan susu ibu kepada anak dapatkan maklumat mengenai penyusuan susu ibu dengan sebanyak mungkin. Semenjak hamil lagi kita da boleh dapatkan maklumat-maklumat tersebut.

2. Sikap M (MALAS!) betul la kata Ain, sikap M adalah punca segala masalah. 

3. Kesihatan. 

  • Nipple merekah. (Perlu meneruskan penyusuan. Sekiranya sebelah B merekah tukar kepada B yang sebelah. Pastikan susu tidak dilap(dianginkan supaya kering) selepas bayi hisap kerana susu ibu menjadi antigen mengubat puting merekah. dengan susu ibu de
  • Jangkitan pada payudara. (Alternatif: Banyakkan minum air suam)

4. Mind setting (Selalu bermonolog bahawan kita akan teruskan penyusuan dengan susu ibu. Tetapkan target awal untuk menyusukan selama 6 bulan dahulu. Sekiranya berjaya teruskan sehingga 1 tahun, dan seterusnya sehinggalah ke 2 tahun penyusuan.) 

5. Kurang motivasi/ keyakinan (Semangat kena tinggi. Dapatkan sokongan MBfPC. Orang lain boleh buat, kenapa kita tidak.)

6. Bayi meragam. (Semasa dalam pantang bayi akan banyak meragam. Secara semulajadinya bayi memang suka menghisap. Tetapi bukan bermakan bayi inginkan susu. Belailah mereka, kerana apabila bayi keluar daripada dalam perut ibunya selepas 9 bulan, mereka rasa tidak selamat. Ye lah, dalam perut ibu mereka sentiasa rasa selamat dalam dunia mereka sahaja. Oleh itu, peluklah bayi dan katakan padanya yang ibu sentiasa ada menemani.- Saya pernah alami---kadang2 sampai 2-4 pagi bayi asyik meragam, waktu itu saya kurang pengetahuan tentang ini. Patutlah bila beri B asyik muntah saja. Kesian Wafi, perut sudah kenyang mama asyik sumbat aje dgn nenen. Learn from experiance)

MITOS
Tidak semua benda yang dilarang ibu kita semasa menyusu adalah betul. Kebanyakannya tidak benar dan itu adalah mitos yang kita pegang hingga beranak pinak. Oleh itu, pentungnya pencarian ilmu walau di mana kita berada. Antara mitos-mitos yang sering didengar dan dimomokan oleh orang tua lama-lama(sekarang pun ada lagi) adalah:

  • Susu sikit.  nanti tak cukup nak bagi anak bila kita mula bekerja.
  • Susu ibu tidak berkhasiat. 
  • Susu kotor. (sebab kena perah dengan tangan. tidak di stril)
  • Susu tidak kenyang. (namapak je cair. Kenyang ke bayi minum susu je?)
  • Susu cair (memang susu ibu cair namun ia banyak khasiatnya kerana kandungannya mengikut usia bayi meningkat dan mengikut suhu sekeliling. Memang Allah dah cipta begitu. Sekiranya cuaca sejuk, makan susu yang diperah akan kelihatan lebih pekat. Begitulah sebaliknya.)
  • Tendem Nursing (menyusukan anak sulung dan anak bungsu serentak tidak salah. Tapi orang kerap katakan; 
    • takut tak cukup kalsium
    • makan makanan adik
    • anak jadi lembap
    • memberi kesan kepada ibu (boleh susukan ketika mengandung, tetapi sekiranya ibu terasa ada kelainan seperti sakit atau turun darah harus hentikan dengan nasihat doktor. Sekiranya tiada boleh meneruskan)
Program berakhir pada jam 12.00 tengahari 



Gambar2 ketika terlibat dengan SGM

Sebelah kanan saya adalah seorang kaunselor laktasi Puan Huda


Beberapa peserta yang hadir

Pose dari tepi pun ada.... hihihi
Posting by:
Wishwashere

No comments:

Post a Comment

The Breastfeeding Mother's Guide to Making More Milk