Sunday, October 9, 2011

OUCHHH! Bayiku mengigit


  • Sejak Muhammad Wafi mula tumbuh gigi, ada lah dalam beberapa kali B ku digigitnya. Walau telah baca beberapa petua untuk mengelakkan gigitan itu tetapi tidak juga berjaya sebabnya, bayiku gigit secara tiba-tiba. Takkan lah saya nak pukulnya... tahan je la...

    Bagaimanapun, saya ingin berkongsi beberapa petua yang saya perolehi daripada rakan BF saya Mastura atau lebih dikenali Masmarissa.

    .....
    Ramai ibu mengadu sering digigit bayi ketika menyusu dan hampir berputus asa utk meneruskan penyusuan eksklusif. bayi terutamanya yg baru sahaja memiliki gigi pertama cenderung menggigit puting ibunya ketika menyusu.Hal sedemikian dilakukannya bg mengurangkan rasa gatal dibhgn gusi. Bercerai susu bknlah jln penyelesaiannya.Jgn krn masalah kecil,kita tergamak memutuskan bekalan zat makanan yg penting utk pertumbuhan dan perkembangan otak simanja.

    Reaksi ibu mestila sentiasa tenang.jika ibu menjerit atau menolak bayi ketika mengigit,dia mungkin akan merajuk dan tidak mahu menyusu lagi.Ini boleh menjadi penyebab dia bercerai susu selain menimbulkan trauma emosi kepadanya.


    1. Alihkan bayi drpd payudara secara perlahan-lahan sambil berkata "jgnlah gigit mama sayang" atau "ibu sakitla".Walaupun ketika itu kita mungkin naik angin.
    2. Lekapkan muka bayi kearah payudara.Ini merupakan salah satu cara.Kaedah begini secara automatik akan menyesakkannya.jika anda kerap melakukan langkah ini,lama kelamaan bayi akan faham jika dia menggigit dia akan dia akan mengalami perkara ini.
    3. Ulangi langkah pertama dan kedua sekerap mungkin bg mbolehkan bayi faham dgn mesej  yg ingin kita sampaikan.jika dia berterusan menangis,masukkan jari masukkan jari kelengkeng ibu bg membolehkannya menghisap jari ibu sblm menyuskannya sekali lagi.
    4. Seharusnya diawal sesi penyusuan ibu sendiri perlu mengelakkan diri drpd gigitan bayi.Ini dpt dilakukan dgn mengenal  pasti penyebab bayi menggigit.Adakah ia berlaku krn dia kecewakrn tidak memperolehi susu yg diingininya.
    5. Diakhir penyusuan,sekali lagi dpt mengelak diri drpd digigit dgn mengetahui samada dia suka mengigit apabila sudah mengantuk krn kenyang ataupun ketika puting hampir terlepas drpd mulutnya. Jadi,ibu perlu peka dan menghentikan penyusuan dr kebiasaanya.Namun,pastikan dia benar-benar sudah kenyang!
    6. Pelajari cara dan gaya bayi menghisap. jika dia masih kecil fahamila,bahawa dia masih dlm proses pembelajaran utk menyusu dgn betul.Sebetulnya ibu sendiri perlu mberikan keselesaan kpdnya ketika menyusu.Betulkan posisi ketika menyusu.
    7. Periksa dan teliti corak pernafasannya.Jika bayi anda selsema atau hidungnya tersumbat keadaan ini memberi kesan kpd cara dia menghisap dan boleh menyebabkannya menggigit.
    8. Berikan bayi sesuatu yg boleh digigitnya sebelum dan diantara waktu menyusu.gunakan teether,mainan beku ataupun tuala kecil yg telah dibekukan.Kesemuanya sgt bagus utk digunakan sbg alternatif mengelakkan diri drpd terus digigit bayi.Alat-alat ini dpt memenuhi keperluannya yg ingin  menyunyah sesuatu bg menghilangkan kegatalan gusinya.
    .....

3 comments:

  1. nanti blog ni akan jadi rujukan kepada bakal ibu..insha allah.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, sepanjang penyusuan ini, br sekali 2 kene gigit..tu pun masa bb tgh mamai..hehe

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan...
    saya pun ada share pengalaman dalam entry ni...

    http://ceritadanishdanumi.blogspot.com/2011/10/elak-bayi-menggigit-semasa-menyusu.html

    ada masa, datang la jenguk yer :)

    happy breastfeeding :)

    ReplyDelete

The Breastfeeding Mother's Guide to Making More Milk